17. December

Pædagogik og E-learning - del 2

I første del kiggede vi på undervisningsdifferentiering med de fordele og ulemper, det har i en almindelig klasseundervisning og E-learning.

Her i anden del vil vi fordybe os lidt i, hvorfor E-learning ofte virker sværere/mere krævende end den almindelige klasseundervisning, særligt på kursusniveau som f.eks. AMU (arbejdsmarkedsuddannelser) og på korte kurser.

Kan det betyde, at man kan lære mere ved at tage E-learning?

Vi starter med den almindelige klasseundervisning og ser på et 1 eller 2 dages kursus. Det kunne f.eks. være et sikkerhedskursus som Epoxy og isocyanater. Dette er et kursus, som mange håndværkere skal have, og som er tvunget, hvis man vil arbejde med disse farlige kemikalier. De kursister der møder ind til sådan et kursus, er måske sendt afsted af deres arbejdsgiver og er ikke de mest motiverede kursister, der findes. Nogle af dem er muligvis af den overbevisning, at det bare skal overstås. For kursister med den indgangsvinkel øger det ikke ligefrem motivationen, hvis underviseren præsenterer dem for et PowerPoint slideshow med 120 slides, der skal gennemgås hen over de kommende dage.

Det er for de fleste af os rigtigt svært at sidde og lytte i lang tid, særligt hvis emnet ikke er noget, der interessere os. De fleste undervisere kan bevidne, at elever/kursister ofte mister fokus efter kort tid. Der går faktisk ikke mere end 10 til 15 minutter, hvis de kun lytter og ikke er aktive. Derfor har underviseren en stor opgave i, at holde kursisterne i gang mentalt. Det er vigtigt ikke bare at stå og tale, men også at få sat gang i forskellige aktiviteter som opgaveark, gruppearbejde, case arbejde osv.

Hvis vi tager fat i tankpasserpædagogikken, hvor en underviser taler og kursisterne lytter, som er det vi oplever på 95% af de kurser, vi har været på, så er det stadig den mest fremherskende undervisningsmetode på kurser af kortere varighed.

En kursist der skal på f.eks. et epoxykursus på en AMU-skole, skal derfor være forberedt på at møde en tankpasser, der forsøger at løfte låget på kursisten og derefter hælde noget læring i. Selvom det absolut ikke er den optimale måde at lære på, da kursisten forbliver meget passiv i løbet af sådan et kursus.

Med hvad så, hvis man tog det samme kursus som E-learning?

Jo, hvis kurset er lavet som rigtig gennemarbejdet E-learning, så vil mange af kursisterne mene, det er hårdt at tage sådan et kursus. Dette skyldes bl.a., at man på E-learningskurset ikke kan være passiv, men skal både læse, lytte, se video og evt. udføre interaktive handlinger. Sagt på en anden måde: Kursisten kan ikke bare læne sig tilbage og lytte, drømme eller hvad vi nu gør, når vi møder tankpasseren på et kursus. Der skal laves noget, og man er selv ansvarlig for at gennemføre kurset. Her kommer man ikke videre, hvis man læner sig tilbage og drømmer lidt.

Det stiller krav til ens selvdisciplin, man skal administrere tid og opgaver, samt undgå at lave det i sidste øjeblik, som mange af os har prøvet med et ikke så godt resultat.

Vi har lavet en del evalueringer i forhold til E-learning, og det gennemgående træk er, at kursisterne lærer mere på et E-learningskursus end på et almindeligt kursus. Det bunder altså i, at man skal være aktiv og ikke bare kan sidde og lytte, så længe hjernen magter det.

Det var så alt, hvad vi havde i for nu, men vi vender tilbage i 3. og sidste del. På gensyn.

julekalender 2018
Tilbage til julekalenderen fra 2018

Hvor mange stjerner vil du give dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme indlæget!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal stemmer:

Ingen stemmer endnu! Vær den første til at rate dette indlæg.

Da du synes vores indhold var godt...

Så følg os på de sociale medier!

Skriv et svar

Luk menu
Bliv opdateret på digitaliseringenDigitaliseringstoget kører nu!