fbpx

21. December

Blended learning - Det bedste fra begge verdener

Blended learning er et koncept, hvor man kombinerer E-learning med klassebaseret undervisning. Man samler altså online resurser og personlig instruktion til et mere personaliseret lærermiljø. Ved Blended learning lægger underviseren dele af eller hele undervisningsmaterialet ud, så eleverne kan komme til det hjemmefra.
Hvis man lægger alt undervisningsmaterialet ud til eleverne, så de kan komme til det hjemmefra, kan man i stedet bruge tilstedeværelsesundervisningen til at lave lektier, gruppearbejde, team-/-projektbaseret læring osv. Denne type Blended learning kaldes også for Flipped classroom. Det har fået dette navn da der byttes om på, hvad man laver hjemme og på skolen.

Underviseren vil normalt komme med et kvalificeret gæt på, hvilket niveau eleverne er på. Er det for højt, vil eleverne blive tabt og er det for lavt, kommer de til at kede sig. Derfor vælger underviseren oftest den gyldne middelvej, og håber på det bedste.

Ved at lægge stoffet ud som E-learning kan eleverne tage det i deres eget tempo. Dem der kender til stoffet, kan gennemgå det hurtigere, hvor dem der ikke kender til stoffet, kan pause undervejs, se materialet igen eller undersøge emnet andre steder for at få en bedre forståelse af det.

En ekstra fordel er, at eleverne kan tage det når det passer dem bedst, og de er mest klar i hovedet. Det tilfredsstiller behovet for både A og B mennesket. Samtidig har elever med læseproblemer mulighed for at holde de nødvendige pauser uden at være bange for at gå glip af noget eller forstyrre andre.

Det at bringe arbejdsopgaverne ind i klasseværelset, giver rigtig god mening. Mange elever udtrykker, at de forstår stoffet, når de er i klassen, men de bliver forvirrede, så snart de prøver at lave en opgave derhjemme. Dette koncept er også understøttet af undersøgelser. Vi lærer bedst via aktivt arbejde og ikke via passivt at lytte. På denne måde har eleverne en lærer ved hånden, når de har brug for dem. Gruppearbejde er også mere ligetil, når det er bragt ind i klassen. Her er der ingen problemer med planlægning af mødetid og sted. Samtidig kan underviseren følge med og støtte gruppen, hvis det er nødvendigt.

Et af de vigtigste aspekter af Blended learning er ikke at udsluse underviseren. I modsætning til E-learning hvor alle elementer er digitale, lægger man i Blended learning vægt på, at læreren er til stede face-to-face med eleverne. I stedet for at fjerne lærerrollen er det et spørgsmål om at optimerer den. Underviserens rolle vil derfor ændre sig fra den undervisende ved tavlen til den guidende på sidelinjen. På den måde vil Blended learning klasser ændre sig fra en underviserfokuseret læringsmodel til en elevfokuseret læringsmodel.

  • Almindelig klassebaseret undervisning er normalt tidsbaseret. Altså hele klassen bevæger sig i samme hastighed, får det samme materiale, og bliver testet på det samme tidspunkt. De bevæger sig også videre til næste emne på samme tidspunkt, uanset om eleverne kan følge med, og er klar.
  • Blended learning klasser er mere fleksible, og kan håndtere, at eleverne lærer i forskellig hastighed. Ved at give eleverne så meget tid de har brug for, og lade dem bestemme hvornår de er klar til at blive testet, kan Blended learning klasser sikre, at eleverne kun bevæger sig fremad, når de er sikre i det de har lært.

Der er selvfølgelig også nogle kendte udfordringer ved Blended learning. Da det delvist afhænger af tekniske hjælpemidler som computere mv., er de nødt til at være prisvenlige, pålidelige og nemme at bruge for både elever og undervisere. Der er også tit en læringskurve, der skal tages stilling til. Det er vigtigt at en underviser, der ikke før har været vandt til at bruge tekniske hjælpemidler i undervisningen, lærer hvordan det bruges på den bedst mulige måde.
En anden udfordring er, at sikrer sig at stoffet der lægges ud som E-learning, bliver modtaget på en pålidelig og individuel måde, og at eleverne møder forberedte til timerne. Dette kan gøres ved at lave bånd mellem klasseundervisningen og E-learnings stoffet. Samtidig er det muligt at følge op på elevernes proces og fremgang via forskellige tracking-funktioner på de platforme, materialet ligger på.

En af de største udfordringer ved Blended learning er, at det ændrer underviserens rolle fra underviser til coach, og giver eleverne styringen over deres egen læring. Det er en meget vigtig ting, og det kræver noget af underviseren såvel som eleven for at få det til at lykkedes optimalt. Men gjort rigtigt fører det til en bedre og mere effektiv læringsoplevelse for alle parter.

Blended learning er altså en blanding af alt det gode fra E-learning og den klassebaserede undervisning. Sammen skaber de den mest effektive undervisningsform.

Hvor mange stjerner vil du give dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme indlæget!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal stemmer:

Da du synes vores indhold var godt...

Så følg os på de sociale medier!

Del og like gerne vores indlæg

Skriv et svar

Luk menu
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial