fbpx

22. December

Pædagogik og E-learning - del 3

I denne tredje del skal vi se på det didaktiske aspekt, der er i E-learning.

Den almindelige og klassiske forståelse for didaktik er denne:

  • At forberede undervisningen
  • At gennemfører undervisningen
  • At evaluere undervisningen

Når man forbereder undervisningen, skal man se på følgende:

  • Læringsmål for undervisningen
  • Deltagerforudsætninger

Det er umiddelbart de to vigtigste at se på, når man skal forberede et E-learnings forløb.

Læringsmålene er vigtige, da det er dem vi starter med at fokusere på. De skaber det første overblik over, hvordan forløbet bør skrues sammen, så vi får et forløb, der bliver en god blanding af præsentationer, quiz, video, lyd, spil og animationer.

Deltagerforudsætningerne spiller ligeledes en stor rolle. Eksempelvis hvis det er et AMU-kursus til bygge- og anlægsbranchen, så er der typisk en meget stor spredning i forhold til alder, men i høj grad også i it-kompetencer. Sådan vil det være et årti eller to endnu, men så er det også generationer, der er opvokset med it, der kommer til. Med et kursus som ovenstående er det vigtigt, at det bliver opbygget, så det er nemt og tilgængeligt. Nærmest klik and go.

Når undervisningen så skal gennemføres, er den store forskel på almindelig undervisning og E-learning, at eleverne er på egen hånd, og det stiller store krav til det materiale, eleven skal igennem. Eleven kan ikke bare række fingeren op og spørge, ej heller få læreren i tale inden for få minutter. Materialet skal altså være selvinstruerende, og skal derfor laves, så eleven kan gennemføre kurset, med de kompetencer elever har. Det er ikke helt så let en opgave, som man måske skulle tro.

Hvad nu, hvis man har elever, der har svært ved at læse? Ja så skal teksten jo kunne læses højt for eleven og så videre.

Der er en grund til at god E-learning tager lang tid at lave.

Til sidst skal der evalueres på det gennemførte forløb. Hvorfor evaluerer vi vores undervisning?

  • For at gøre materialet bedre til næste hold
  • For at få nye input fra deltagerne
  • For at vise omverden at kurset er godt nok

I min tid som underviser var det meget sjældent at jeg brugte det samme materiale flere gange i træk. Ofte brugte jeg meget tid på at lave det om efter en gennemgået evaluering. For mig handlede det om at ramme alle elever på holdet. Altså at være sikker på at alle mine elever havde forstået, og kunne bruge de læringsmål, der skulle opnås i den lektion, på den dag eller på det kursus som de var på.
Mange gange har jeg måtte sande, at ikke alle nåede de mål de skulle, og det var sommetider meget frustrerende men også meget lærerigt. Sagt på en anden måde: Det er uhyggeligt svært at vide, hvor meget af det man formidler, der rent faktisk ryger ind på lystavlen hos eleverne. Men det er jo det, pædagogik handler om.

Der er skrevet rigtigt meget om pædagogik og didaktik, og dette er blot et par ord og tanker fra mig. Måske der bliver tid senere til at skrive noget mere om forberedelse, gennemførelse og evaluering af E-learningsforløb med de erfaringer vi har fået i Learntech.

Tak for nu og glædelig 22. december.
julekalender 2018
Tilbage til julekalenderen fra 2018

Hvor mange stjerner vil du give dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme indlæget!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal stemmer:

Ingen stemmer endnu! Vær den første til at rate dette indlæg.

Da du synes vores indhold var godt...

Så følg os på de sociale medier!

Skriv et svar

Luk menu
Bliv opdateret på digitaliseringenDigitaliseringstoget kører nu!