fbpx

23. December

Økonomi og E-learning

Der er så vidt vi ved, ikke lavet nogen økonomiske beregninger der forklarer om økonomien ved E-learning i Danmark. Til gengæld er der lavet en stor amerikansk undersøgelse, som vi tager et kig på, inden vi kommer med vores input til den. Undersøgelsen er lavet af B. Chapman.

Undersøgelsen er fra år 2010 og omfatter over 200 organisationer og virksomheder, små 4000 undervisere og udviklere, samt små 20 millioner elever/kursister/ansatte.

Her er et link til undersøgelsen, så du selv kan se den igennem, hvis du har lyst. Her i denne artikel har vi kun dele af undersøgelsen med, da det nok ikke er relevant at tage en amerikansk undersøgelse og spejle den i de danske forhold.

Lad os starte med at se på hvad Chapmans undersøgelse viser i forhold til, hvor mange timer der i gennemsnit bruges på at udvikle en times klassebaseret undervisning.

En god forberedt undervisning der indeholder analyser, lektionsplan, PowerPoint, test, evaluering, print osv. ligger i omegnen af 43:1. Det vil sige at der bruges 43 timer til at lave 1 times undervisning klar. Det er den der er mest anvendt i undersøgelsen. Prisen på den ene time er næsten $6000 svarende til ca. 39.000 danske kroner.

Ser vi på E-learning, er der tre niveauer i undersøgelsen. Her vil vi kun have fokus på niveau 1, som er udvikling af basic E-learning. Niveau 1 består yderligere af 3 levels:

  • 49:1 Altså der bruges 49 timer til at udvikle 1 times E-learning.
  • 79:1 Her bruges 79 timer til at udvikle 1 times E-learning (den mest brugte).
  • 125:1 Her bruges 125 timer til at udvikle 1 times E-learning.

Ved 49 udviklingstimer på niveau 1 bliver materialet hurtigt udviklet med simpelt indhold som tekst, grafik, måske lidt lyd, måske let lavet video og herunder også PowerPoint til E-learning. Her er ikke en fornuftig balance mellem præsentationer, lyd, video osv. Så altså meget lidt interaktivt indhold.
Med den erfaring vi i Learntech har med udvikling af E-learning, kan der faktisk godt udvikles et fornuftigt materiale ved de 49:1. Dog er der ingen store video- og lydproduktioner, men der kan godt være lidt animation.

Ved 79:1 er der flere interaktive elementer og mere video- og lydproduktion, men vi er stadig i standard niveau.
I Learntech mener vi, at det bestemt er muligt at udvikle noget, der rammer en nogenlunde fornuftig fordeling af præsentationer, lyd, video osv.

Ved 125:1 er vi i gang med svære og komplekse materialer, samt mere video- og lydproduktion på et højere niveau end ved 79:1.
Efter vores mening så kan der virkelig udvikles meget godt materiale her og med et meget højt niveau.

De ovenstående gennemsnitlige værdier skal ses som noget med en meget stor elastik, da der er mange usikkerheder såsom projektstyring, projektbeskrivelser, hvor mange er involveret, erfaring, nye teknologier osv.

Her kommer et hurtigt regnestykke for at vise prisen på underviser og E-learning.

Kursus på 6 timer afholdt i en virksomhed:

Tilstedeværelsesundervisning:

ILT (underviser) inkl. forberedelse, gennemførelse og evaluering på laveste niveau 22:1.

22×6=132 timer 

132×500 kr. = 66.000 kr. ekskl. undervisningstimer

Dette gælder dog kun på det første kursus, efterfølgende kurser bliver selvfølgelig billigere, da materialet er lavet, og det er derfor kun underviseren samt print ol. der skal betales for.

E-learning:

Ved E-learning på niveau 1 og laveste takst 49:1, bruges der 294 timer til udvikling, og andet der skal laves for at gøre E-learningsforløbet klar.

49×6=294 timer

294×500 kr. = 147.000 kr. ekskl. platform til levering af E-learning.

Forskellen på klasseundervisning og E-learning kan du læse mere om i vores blog her på learntech.dk. Har du ikke fulgt med i vores julekalender, så kan du med fordel gøre det.

Ovenstående eksempel er lavet til en virksomhed, så hvad hvis det er en skole? Jo, omkostninger til E-learning er jo de samme, men det er sikkert og vist at underviseren ved klasseundervisningen ikke har 22:1, men nok nærmere 2:1 eller 1:1. Måske har underviseren slet ikke noget særligt forberedelse og skal bare bruge et standardmateriale.

På et 6 timers AMU-kursus vil E-learningsdelen koste ca. 147.000 at udvikle. Hvor lang er tilbagebetalingstiden, når fortjenesten ved klasseundervisningen er ca. 500 kr. pr kursist? Der er max 16 kursister, og hele fortjenesten på vores 6 timers kursus er så 8000 kr. pr. kursus.

Ved E-learning er fortjenesten noget større, sådan ca. det dobbelte altså 1000 kr. pr. kursist. Her er den store forskel bare, at der kan være 10 eller 100 kursister på en gang. Så for eksemplets skyld kan vi sige at vores AMU-kursus med klasseundervisning kører 1 gang pr. måned. Altså 16 kursister pr. måned og på vores E-learning er der 32 kursister pr. måned. Det giver 8000 kr. pr. klasseundervisningskursus og 32.000 kr. pr. E-learningskursus. Det giver altså 24.000 kr. mere pr. måned og gør, at vi har betalt vores investering i udvikling af E-learningskurset på bare 7 måneder eller 7 klasseundervisningskurser.

Det var hvad vi havde til jer denne gang, og der er som tidligere skrevet meget elastik i disse tal, men vi håber, at det har givet et lille indblik i den økonomiske del.

Rigtig god lillejuleaftensdag.

Hvor mange stjerner vil du give dette indlæg?

Klik på en stjerne for at bedømme indlæget!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal stemmer:

Da du synes vores indhold var godt...

Så følg os på de sociale medier!

Del og like gerne vores indlæg

Skriv et svar

Luk menu
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial